پیانو, مقالات

راهنمای خرید پیانو

راهنمای خرید پیانو

خرید پیانو ممکن است برای بسیاری از افراد یک تجربه راحت و ساده نباشد. با توجه به تنوع گسترده ای از نوع و سبک های مختلف پیانو، انتخاب مناسب این ساز می تواند چالش برانگیز باشد. برای کمک به شما در خرید پیانو، در ادامه به بررسی چند نکته کلیدی اشاره خواهیم کرد.

اولین قدم در راهنمای خرید پیانو : بررسی قیمت (بودجه)

قبل از هر چیز، می بایست برای خودتان یک بودجه مشخص کنید. بنابراین بررسی قیمت پیانوهای مختلف،در خرید پیانو حائز اهمیت است. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، اولین نکته ای که قبل از خرید باید به آن توجه کنید، انتخاب پیانوی مناسب با قیمتی مقرون به صرفه میباشد.
توصیه می کنیم ابتدا میزان بودجه خود را برای خرید مشخص کنید و سپس ویژگی هایی که از پیانوی جدید خود انتظار دارید را مرور کنید و با در نظر گرفتن بودجه مشخص شده خواسته های خود را اولویت بندی کنید.

مرحله دوم راهنمای خرید پیانو : وزن و ابعاد ساز را در نظر بگیرید

در مرحله دوم ، وزن و ابعاد ساز را بررسی میکنیم؛ابتدا بهتر است تعیین کنید که چقدر فضای لازم برای قراردادن پیانو دارید. منزل شما در کدام طبقه است و آیا امکان ساز به طبقه مورد نظر را دارید؟

قدم سوم : انتخاب نوع پیانو

همانطور که میدانید، پیانو به دو نوع دیجیتال و آکوستیک تقسیم میشود. هر کدام از این نوع پیانوها مزایا و معایب خود را دارند.

پیانو آکوستیک بیشتر با صدای طبیعی خود برای نواختن مورد استفاده قرار میگیرد.

در حالی که پیانو دیجیتال به دلیل سبک و جابجایی آن، مناسب برای اجراهای زنده و استفاده در استودیوهای ضبط می باشد.

مرحله چهارم : توجه به استاندارد بودن کلاویه ها

هنگام خرید پیانو ، باید به استاندارد بودن کلاویه ها توجه کرد؛زیرا کیفیت کلاویه ها مهم ترین عاملی است که به اجرای بی نقص نت ها کمک میکند و شنونده باید متوجه سطوح مختلف بلندی صدا در قسمت های مختلف موسیقی شود.اما این فقط به هنر نوازنده اشاره نمیکند. یک پیانو با لمس خوب و حساس میتواند این داستان را بیان کند.

کلاویه ها انواع مختلفی دارد که یکی از بهترین انواع آن کلاویه چوبی است که در پیانوهای رده بالا دیده میشود و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارد.اما در مدل های پایین تر از مواد دیگری مانند عاج طبیعی ، عاج مصنوعی و پلاستیک استفاده میکنند.در نهایت دقت کنید پیانویی که خریداری میکنید دارای 88 کلید استاندارد و لمس قابل قبول باشد.

توجه : اگر کلیدهای پیانو کاملا استاندارد و سنگین باشند، دستان شما را قوی تر میکند و همچنین انتخاب صحیح کیبورد از خسته شدن انگشتان هنگام نوازندگی با پیانو جلوگیری میکند و از لغزش آنها جلوگیری میکند.

راهنمای خرید پیانو

پنجمین گام در راهنمای خرید پیانو : بررسی کیفیت صدا

در هنگام خرید پیانو ، کیفیت صدای آن بررسی میکنیم؛

زیرا آنچه در نوازندگی هر ساز توجه مخاطب را به خود جلب میکند ، صدای گرم و دلنشین آن است. پس توجه به کیفیت صدای پیانو یکی از مهم ترین نکات راهنمای خرید پیانو میباشد.

اما اولین سوالی که مطرح میشود این است که چه عواملی بر کیفیت صدای پیانو تاثیر میگذارد؟

بدون شک موارد زیادی وجود دارد که میتواند در کیفیت صدای پیانو تاثیر به سزایی داشته باشد؛ اما نوع طراحی پردازنده صدا ، چند صدایی، تعداد، اندازه و نوع اسپیکرها از جمله مهم ترین مواردی است که میتوان بررسی کرد.

اما ناگفته نماند که سلیقه مردم در انتخاب صدای ساز بی تاثیر نخواهد بود؛ بنابراین متخصصان با دانش و تجربه ای که در نواختن ساز دارند تنها با تست و بررسی حضوری صدای ساز مورد علاقه خود را انتخاب میکنند.

اما اگر تازه کار هستید، ممکن است فقط با آزمایش نتوانید ساز مناسب خود را بخرید. در این صورت بهتر است از پلیفونی ، توان خروجی، تعداد ، اندازه و نوع بلندگوهای دستگاه بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

راهنمای خرید پیانو

گام ششم راهنمای خرید پیانو : بررسی پلی فونیک

در این مرحله به بررسی چند صدایی میپردازیم؛ با این حال، ممکن است در مورد مفهوم کلی چند صدایی اطلاعات زیادی نداشته باشید.

Polyphony در واقع به حداکثر تعداد نت های اطلاق میشود که میتوان همزمان روی صفحه کلید پخش کرد. تعداد این نت ها بین 32،64،128،256 است. یعنی میتواند 32 صدای مختلف را همزمان تولید کند!

این نکته‌ای است که حتی بیشتر از توجه به تن صدای پیانو اهمیت دارد، چراکه اهمیتی ندارد چقدر یک پیانو صدای طنین‌اندازی تولید می‌کند؛ وقتی هنگام نواختن، نت‌ها را از دست ‌دهید.

راهنمای خرید پیانو

چه تعداد پلی‌فونی نشان‌دهنده یک پیانو مناسب است؟

بدیهی است که هرچه پلی فونی بیشتر باشد، تعداد نت هایی که در واحد زمان به گوش میرسد ، افزایش مییابد و در نتیجه کیفیت صدای دستگاه بالاتر میرود. پس توجه به تعداد پلی فونی بسیار مهم است. زیرا اگر پیانویی با تعداد نت های کم انتخاب کنید، شاید زمانی که به سطح حرفه ای رسیدید. با آن نمی توان موسیقی بهتری پخش کرد. بنابراین، اگر یک نوازنده حرفه ای هستید و از پرداخت هزینه بیشتر مشکلی ندارید، پیانو با پلیفونی 128 و 256 بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

گام هفتم برای راهنمای خرید پیانو : بررسی ویژگی ها و خروجی ها

یکی از مهمترین ویژگی های پیانوهای دیجیتال مترونوم است. تمرین و شنیدن صدای ساز و مترونوم به صورت همزمان با هدفون یکی از ویژگی هایی است که در مترونوم داخلی نسبت به سایر مترونوم هایی که به صورت دیجیتال و آنالوگ در بازار وجود دارد می توان به آن اشاره کرد.

مترونوم یک ابزار تمرین موسیقی است که وظیفه تولید ضربات یکنواخت و متوالی در حفظ ریتم یک قطعه موسیقی را بر عهده دارد. در واقع مترونوم با تولید ضرباتی در قالب صداهای بسیار کوتاه مانند کلیک و… با فواصل زمانی مختلف به ما کمک می کند تا قطعه مورد نظر را با نظم و سرعت مشخص اجرا کنیم و هر نت را با کشش استاندارد خاص خود بنوازیم.

امکاناتی از قبیل:

  • داشتن دو خروجی هدفون
  • ضبط موسیقی
  • و همچنین پورت های midi و usb برای اتصال پیانو به کامپیوتر برای پروژه های آهنگسازی از دیگر امکاناتی است که میتوان در پیانوها به آن اشاره کرد.

گام هشتم در راهنمای خرید پیانو : بررسی ویژگی های ظاهری

پیانوها از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند؛

یکی از این مدل ها، مدل های قابل حمل است که برای افرادی که به دنبال پیانو سبک وزن هستند میتواند انتخاب خوبی باشد. این پیانوها اغلب بدون پایه هستند و با پایه های مختلف قابل استفاده میباشند.

در برخی از انواع آنها از چوب برای ساخت بدنه استفاده میشود که بر زیبایی آنها می افزاید و این پیانوها را به وسیله ای تزیینی تبدیل میکند.

گام نهم در راهنمای خرید پیانو : انتخاب برند معتبر پیانو

نهمین گام در راهنمای خرید پیانو انتخاب یک برند معتبر است که یکی از مهم ترین نکات خرید پیانو می باشد. بنابراین سعی کنید پیانوی خود را از برندهای مختلف چینی انتخاب نکنید.

زیرا این برندها فقط ماکتی شبیه پیانو در اختیار شما قرار می دهند که نه تنها کیفیت صدای خوبی ندارد بلکه کیبوردهای آن بسیار ضعیف است.از طرفی برندهای معتبر زیادی تولید کننده پیانو دیجیتال هستند که معروف ترین آنها برند یاماها، کاسیو،کرگ و رولند است. این برندها با کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب محبوبیت بسیار زیادی را بدست آورده اند.