پیانو, مقالات

معرفی پیانو

نحوه اصولی نشستن روی صندلی پیانو و شکل قرار گیری دست‌ها

نحوه تنظیم و نشستن روی صندلی پیانو: اولین مورد در آموزش پیانو تنظیم صندلی است. صندلی باید دقیقا روبروی پیانو شما قرار گیرد و نباید به صورت متمایل به چپ یا راست قرار داده شود. پیانیست برای نشستن باید وسط صندلی را انتخاب کند تا دسترسی مناسبی به آپشن‌‎ها، پدال‌ها و کلاویه‌های پیانو خود داشته باشد.

نحوه قرارگیری دست‌ها بر روی پیانو: فرض کنید یک توپ کوچک در هر دو دست شماست و دست هایتان را به همین حالت روی پیانو قرار دهید. آرنج و ساعد شما نیز نباید به بدنتان چسبیده باشد و همواره باید مقداری فاصله داشته باشد. مچ دست نیز باید در راستای انگشتان شما قرار گیرد و موقع نواختن انگشتان نباید بشکنند زیرا ممکن است در دراز مدت به دست شما آسیب برساند، همچنین یکی دیگر از نکات مهم این است که در هنگام نواختن همواره صاف بشینید.

جای نت‌های روی پیانو

حالا می‌خواهیم جای نت‌ها روی پیانو را باهم پیدا کنیم. همان‌طور که گفته شد پیانو دارای ۸۸ کلاویه است پس حفظ کردن جای نت‌ها بر روی پیانو بدون داشتن کد مشخص ممکن است مقداری سخت به نظر برسد. ما روشی را به شما آموزش می‌دهیم که به راحتی با استفاده از آن بتوانید جای همه نت‌ها را روی پیانو پیدا کنید.

برای پیدا کردن جای نت‌ها روی پیانو از کلاویه‌های مشکی رنگ کمک می‌گیریم. دقت کنید که کلاویه‌های مشکی پیانو به دو گروه دوتایی‌ها و سه تایی‌ها تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال در گروه دوتایی‌ها یک کلاویه سفید قبل از گروه دوتایی به عنوان نت دو شناخته می‌شود، اگر به ویدیو آموزشی توجه کنید تمام نت‌های دو بر روی پیانو مشخص شده‌اند. حال برای هر کدام از نت‌های دو یک شماره در نظر می‌گیریم، از سمت چپ دو شماره یک تا سمت راست که دو شماره هفت می‌باشد را مشخص می‌کنیم.

کشش‌ها

همان‌طور که در ویدیو آموزش پیانو می‌بینید تفاوت کشش هر نت بر اساس مدت زمان و فشار متفاوت خواهد بود. در جلسه اول شما با ۴ نوع از کشش‌ها آشنا خواهید شد.

اولین کشش، کشش گرد است. هنگام اندازه گیری کشش از واحدی بنام ضرب استفاده می‌شود، به عنوان مثال برای کشش گرد ۴ ضرب در نظر می‌گیریم و بعد از تمام شدن ۴ ضرب دست را از روی ساز بردارید. دومین کشش، کشش سفید است. این کشش نصف کشش گرد می‌باشد، یعنی دارای دو ضرب است.

کشش بعدی، کشش سیاه است که این کشش نیز نصف سفید است یعنی تنها دارای یک ضرب می‌باشد. و چهارمین کشش، چنگ می‌باشد که این کشش نیز دقیقا نصف کشش سیاه است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *