پیانو, مقالات

بهترین پیانو برای شروع

پیانو p45 یاماها

تصمیم گیری برای یادگیری پیانو اولین قدمی است که برای شروع یک سفر فوق العاده ارزشمند برمی دارید. خبر خوب این است که شما این سفر را به تنهایی انجام نخواهید داد. یک ساز سرگرم کننده و جذاب در کنار شما خواهد بود: پیانو! اما در ابتدای این مسیر چالش هایی وجود دارد که مهم ترین آنها انتخاب پیانوی مناسب است. سوال بسیاری از مبتدیان این است که برای شروع چه پیانویی بخرم؟

ما به شما در انتخاب پیانوی مناسب کمک خواهیم کرد تا با بهترین پیانو برای شروع و مبتدی ها آشنا شوید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

پیانو آکوستیک

1. صدا

قبل از خرید پیانو، بهتر است آن را بنوازید تا متوجه شوید که آیا صدای آن را دوست دارید یا خیر. بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد. برخی افراد به دنبال صدایی تند و تیز هستند، در حالی که برخی دیگر صدایی آرام تر را ترجیح می دهند. همچنین می توانید نظر یک نوازنده حرفه ای مانند استاد یا تکنسین پیانو را جویا شوید.

به یکنواخت بودن صدای پیانو توجه کنید. صدای کلیدها یکسان است؟ همه ی نت های پیانو را با یک صدا بنوازید و به انحرافات گوش دهید. علاوه بر این، بررسی کنید که آیا کیفیت صدا سازگار است یا خیر. اگر برخی از نت‌ها تندتر یا ملایم‌تر از سایرین به نظر می‌رسند، پیانو کیفیت صدای ثابتی ندارد.

2. کلیدها

اطمینان حاصل کنید که کلیدها دارای سطح صاف و بدون آسیب یا ترک هستند. هنگام نواختن پیانو، کلیدها باید مقاومت کافی داشته باشند. اگر نواختن کلیدها به نیروی کمی نیاز دارد (مانند تایپ کردن روی صفحه کلید کامپیوتر)، احتمالاً کلیدها مقاومت کافی ندارند. در نهایت، هنگامی که کلیدها را فشار می دهید، باید نیروی کافی برای کاهش ضربه به مفاصل انگشت شما وجود داشته باشد.

3. مکانی که پیانو را در آن قرار می دهید

اگر می خواهید بدانید که برای شروع چه پیانویی بخرید، ابعاد دقیق پیانو و فضایی که قصد دارید پیانو را در آن قرار دهید را دریافت کنید. اگر فضای زیادی در دسترس نیست، ممکن است مجبور شوید یک پیانوی دیواری سنتی را انتخاب کنید. یا یک پیانو اسپینت که دومی کوچکترین گزینه است.

مکانی که پیانو را در آن قرار می دهید

مکانی که برای قرار دادن پیانو مناسب است، باید شرایط محیطی و فضایی مناسبی را برای نگهداری و نواختن آن فراهم کند. در ادامه چند نکته مهم را برای انتخاب مکان مناسب برای پیانو بیان می‌کنم:

  1. سر و صدا: پیانو نیاز به محیطی با کمترین سر و صدا دارد. بنابراین، سعی کنید پیانو را در مکانی قرار دهید که دورترین نقطه از منبع صدای خارجی مثل جاده‌های پر ترافیک، تلویزیون، بلندگوهای قوی و... باشد.

  2. رطوبت و دما: پیانو به رطوبت و دما حساس است. بنابراین، مکانی را انتخاب کنید که رطوبت و دمای مناسبی داشته باشد. از جاهایی که تحت تأثیر نور مستقیم آفتاب قرار دارند یا در نزدیکی سیستم گرمایش و سرمایش قرار دارند، خودداری کنید.

  3. درجه‌ی نور: پیانو باید در محلی قرار گیرد که نور طبیعی به راحتی بر روی صفحه کلید افتاده و نوازنده را در حین نواختن راهنمایی کند. بهتر است پیانو در نزدیکی پنجره‌ها قرار گیرد تا نور کافی در اطراف آن وجود داشته باشد.
  4. فضای کافی: پیانو نیاز به فضای کافی برای قرار گیری و حرکت نوازنده دارد. مطمئن شوید که مکان انتخابی شما اندازه کافی برای جابجایی را دارد و نوازنده را در هنگام نواختن محدود نمی‌کند.
  5. عایق صوتی: اگر می‌خواهید صدای پیانو برای افراد دیگر در خانه مزاحمتی ایجاد نکند، می‌توانید از عایق‌های صوتی برای دیوارها و سقف استفاده کنید. این عایق‌ها می‌توانند صدای پیانو را جذب کرده و به تلف کمتری کاهش دهند.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید محلی را برای قرار دادن پیانو انتخاب کنید که شرایط مناسبی برای نگهداری و نـواخـتـن آن فراهم کند.

 

۴. برند پیانو و گارانتی آن

برای اقلام بزرگ مانند پیانوهای آکوستیک، گارانتی بسیار مهم است. اکثر پیانوهای جدید حداقل 5 سال گارانتی دارند. در مورد برند نیز باید گفت که برخی از برندهای قدیمی سال ها در این زمینه فعال بوده و شهرت خوبی به دست آورده اند، بنابراین گزینه های مطمئن تری محسوب می شوند.

اگر با سازندگان و برندهای پیانو آکوستیک آشنایی ندارید، می توانید با این برندها شروع کنید:

Yamaha
Steinway & Sons
Kawai
Baldwin
Bösendorfer

پیانو دیجیتال

سه نوع پیانو دیجیتال وجود دارد: پیانو گرند، پیانوی دیواری و پیانو قابل حمل. هنگام خرید پیانو دیجیتال و با توجه به این سوال که "بهترین پیانو برای شروع" باید به موارد زیر توجه کنید:

روش‌های مختلفی برای تولید صدا در پیانوهای دیجیتال استفاده می‌شود، اما یکی از روش‌های شائع به نام "نمونه‌برداری" (Sampling) است.

در این روش، صدای پیانو آکوستیک با استفاده از میکروفون‌ها در زمان واقعی ضبط می‌شود. سپس این ضبط‌ها به عنوان نمونه‌های صوتی ذخیره می‌شوند. هر نمونه صوتی معادل با یک کلید پیانو است و شامل اطلاعات صوتی برای یک لحظه زمانی خاص است.

زمانی که شما یک کلید روی پیانو دیجیتال فشار می‌دهید، سنسور مرتبط با آن کلید شدت و طول فشار را تشخیص می‌دهد و سیگنال مربوطه را به پردازنده دیجیتال ارسال می‌کند. پردازنده با استفاده از نمونه‌های صوتی ذخیره شده، صدای مربوط به فشار دادن کلید را تولید می‌کند.

برای بهبود کیفیت و واقعیت صدا، الگوریتم‌های پردازشی متنوعی مانند تکنیک‌های تراشه‌ای (Chip-based techniques)، تکنیک‌های فشرده‌سازی (Compression techniques) و تکنیک‌های سنتز صوتی (Sound synthesis techniques) می‌توانند به کار گرفته شوند. این الگوریتم‌ها براساس خصوصیات صوتی پیانو و قوانین فیزیکی مربوطه، صدای مشابه به پیانو آکوستیک را تولید می‌کنند.

به علاوه، پیانوهای دیجیتال معمولاً دارای لایه‌های صوتی چندگانه هستند که به شما اجازه می‌دهد انواع صداها و افکت‌های صوتی مختلف را تولید کنید. این شامل تنظیم حجم، تن، تناژ، افکت‌های صدایی مانند ریورب و کوروس، و بسیاری موارد دیگر است که به کاربر امکانات گسترده‌تری در نواختن پیانو می‌دهد.

2. تعداد کلیدها

تعداد کلیدها در پیانو دیجیتال ممکن است متفاوت باشد و بستگی به نوع و مدل پیانو دیجیتالی که در نظر دارید داشته باشد. اغلب پیانوهای دیجیتال دارای تعداد کلیدهایی هستند که با پیانو آکوستیک سنتی یا پیانو کنسرت معمولی مطابقت دارند.

بیشتر پیانوهای دیجیتال، شامل 88 کلید (7 اکتاو) هستند که معادل تعداد کلیدهای پیانو آکوستیک است. این 88 کلید شامل کلیدهای سفید و مشکی است که به طور معمول به ترتیب از کلید لو سل بزرگ (A0) تا کلید سی (C8) قرار دارند. کلیدهای سفید را نمایانگر نت‌های طبیعی و کلیدهای مشکی را نمایانگر نت‌های تغییری یا کاهش داده شده (سهمله) می‌بینید.

۳. چند صدایی بودن یا پلی فونی

پیانوهای دیجیتال می‌توانند به صورت چند صدایی (polyphonic) عمل کنند. قابلیت چند صدایی در پیانو دیجیتال به تعداد نت‌هایی اشاره دارد که همزمان می‌تواند تولید شود. برای مثال، اگر یک پیانو دیجیتال چند صدایی 64 را داشته باشد، می‌تواند حداکثر 64 نت را به صورت همزمان پخش کند.

امروزه، بسیاری از پیانوهای دیجیتال قابلیت چند صدایی بالا را دارند و می‌توانند تعداد زیادی نت به صورت همزمان تولید کنند. برخی از مدل‌های پیشرفته سازندگان حتی قابلیت چند صدایی بالاتری دارند، مانند 128 یا بیشتر.

به علاوه، برخی پیانوهای دیجیتال می‌توانند از قابلیت چند صدایی لایه‌ای (layering) و جابجایی (splitting) نت‌ها بهره ببرند. با استفاده از این قابلیت‌ها، شما می‌توانید چند صدایی‌های مختلف را ترکیب کنید یا نت‌ها را بر روی مناطق مختلف صفحه کلاویه تقسیم کنید تا صداهای متفاوتی را همزمان تولید کنید.

بنابراین، قابلیت چند صدایی پیانوهای دیجیتال وابسته به سازنده و مدل موردنظر است و معمولاً در مشخصات فنی آنها ذکر می‌شود.

پیشنهاد دورین موزیک

پیانو p45 یاماها یک گزینه عالی برای شروع نواختن پیانو است. این یک پیانو دیجیتال حرفه‌ای با کلاویه‌های وزندار است که حس قوی واقعیت پیانوی آکوستیک را القا می‌کند.